Toimintakertomus 2023

ORIVEDEN ELÄKKEENSAAJAT RY

TOIMINTAKERTOMUS 2023

Oriveden Eläkkeensaajat ry on perustettu 8.5.1968. Jäseniä yhdistyksessä oli vuoden 2023 lopussa 223, vuoden aikana uusia jäseniä liittyi 41, poistuneita 16. Jäsenmaksu oli 15 euroa. Sääntömääräiset kokoukset pidettiin kevätkokous 30.3. ja syyskokous 16.11.2023.

Yhdistyksen puheenjohtajana oli Raija Vuori, hän toimi myös EKL:n  Pirkanmaan piirin hallituksen jäsenenä ja Oriveden vanhusneuvoston jäsenenä.

Hallitus kokoontui vuoden aikana 5 kertaa. Hallituksen jäsenet olivat: Riitta Jakara, Anneli Kyllästinen, Eino Rakkolainen, Aimo Silvan (varapuheenjohtaja), Irja Siukola (sihteeri), Marja-Leena Stenvik (jäsenasiat), Reetta Viikki (rahastonhoitaja), Pentti Virtanen.

Hallituksen varajäsenet olivat Airi Koskinen ja Kerttu Nykänen

Toiminnantarkastajat Raija Mäkinen ja Leo Ojala varalla Kaarina Makkonen ja Liisa Pulkkinen.

Yhdistyksen toiminnassa oli merkkivuosi, 55-vuotista toimintaa juhlistimme jäsenistölle tarjotulla juhlalla 25.5.2023 Merja ja Mauri Rynkän luona Holmassa. Tarjolla oli Juhlapalvelu Vallesmannin valmistama keittolounas ja kakkukahvit, juontajana juhlassa toimi Aimo Kokkola, karaokekerho esiintyi, Meeri Eskola ja Kalevi Montela lausuivat runoja, Erkki Lähteenmäki soitti haitaria, mukana 95 yhdistyksen jäsentä.

Vuoden 2023 toiminta

Kerhotoiminta.

Torstaisin kokoontuvia hyvän mielen kerhoja oli 25 kertaa, osallistumisia yhteensä 994.  Jatkokerhoina bingo 8/132, boccia 7/57 ja lavis 8/90. Hyvän mielen kerho kokoontui Oriveden Kampuksen tiloissa Suvantosalissa.

Hyvän mielen kerhojen vierailijoina olivat: Liikuntapäällikkö Roope Marski Oriveden kaupungilta, proviisori Sari Kanerva Oriveden Apteekilta, Marjo Liukkosen tuolijumppa, Anssi Vaittinen Kampuksen kuulumisia, Oriveden kaupungin puutarhuri Katriina Vuorikivi, Mari Kinnunen kaupungin joukkoliikenne, kansanedustaja Ilmari Nurminen, Marja ja Valma säestäjänä Kristiina, Oskon mieslauluryhmä, Oriveden kaupungin hyvinvointijohtaja Tuija Peurala.

Syyskaudella vierailivat: Kirjailija Paavo Harola ja Margit Harola, Jussi ja Seppo lauloivat ja laulattivat, Mukanetin koordinaattori Anu Koivula, Jenni Tuomaala aikuisneuvolasta, kirjastonjohtaja Henna Kaukoniemi, Riitta Jaakkola Pakistanin kulttuuri, Kati Tuominen Lähitorin kuulumisia. Perinteisillä torttukahveilla viihdytti Iloisesti ikääntyvien14 hengen lauluryhmä.

Järjestöjentalolla kokoonnuttiin tiistaisin 32 kertaa, osallistujia yhteensä 308, kahvin juonnin lomassa pelattiin, askarreltiin ja tehtiin käsitöitä.

Karaokekerho kokoontui 25 kertaa, osallistumisia 155.

Ulkoliikunta 32 /156, kuntosali 27/423.

Matkat, retket ja muut tapahtumat

Kesäretkemme suuntautui Vaasaan, Raippaluotoon ja Stömsöhön. Tuurin matka toteutui maalis- ja lokakuussa. Jäseniämme osallistui Pirkanmaan Piirin järjestämään kesäjuhlaan Virtain Hiekkarannalla ja elojuhlaan Rajaniemessä.

Kävimme teatterissa TTT:n Momentum 1900 ja Katrina sekä Hämeenlinnan teatterissa  Rottien Pyhimys sekä kesäteatterissa katsomassa Valkeakoskella Irwin-musikaalia.

Ulkotapahtumien merkeissä kokoonnuimme Liikuntahallin puistossa kevään viimeisenä torstaitapaamisena jumppaamaan Salla-Mari Mäntykosken opastuksella. Onkikisa järjestettiin Rönnin rannalla ja kesäpäivän viettoon Setälään saimme kutsun Juupajoen Eläkkeensaajilta.

Karaoketanssit tanssittiin ja laulettiin yhdessä Juupajoen Eläkkeensaajien kanssa Nummelassa ja Talviaisten seudun kyläyhdistyksen kanssa Talviaisten talolla. Kinkunsulattelutanssit ja vapputanssit Jussi Anteron orkesterin tahdittamana Taistolla sekä kesätanssit Rönnillä, missä soitosta vastasi Nokian Harmonikkakerhon orkesteri.

Pikkujoulua vietimme iloisissa merkeissä Kampuksen tiloissa Vanha opisto -ravintolassa, jouluruuan valmisti Lounasravintola Vallesmanni, joulupukkina vieraili ”Eetu-Pelle” Eero Lehtinen.

Edustajamme osallistuivat EKL:n Pirkanmaan piirin kevätkokoukseen Lempäälässä, Toijalan Eläkkeensaajat ry:n 50 v, Viialan Eläkkeensaajat ry:n 50 v, Mäntän Eläkkeensaajat ry:n 55 v ja Kangasalan Eläkkeensaajat KES ry:n 30 v -juhliin.

EKL:n Pirkanmaan piirin järjestämille kursseille osallistuimme: kotisivukurssi Järjestöjen talossa, Nestorit miestoiminta-kurssi ja Järjestötoiminnan kurssi Rajaniemessä.

Pirkanmaan piirin järjestämiä matkoilla olimme mukana ystävänpäiväristeilyllä Turku-Tukholma-Turku, Ruskamatkalla Ylläkselle ja EKL:n jäsenristeilyllä Helsinki-Tukholma-Helsinki.

Muita tapahtumia olivat mm myyntipöytä Villasukkajuoksun SM-kisassa, esittelypöytä harrastemessuilla Liikuntahallilla, joulumyyjäiset Suvantosalissa.

Nestorit-miestoimintaryhmä osallistui Piirin Nestorit-juhlaan Tampereella ja teki oman Kantatie 66-retken.

Kevään aikana siistimme Orivettä valtakunnallisessa Miljoona roskapussia kampanjassa.

Tapahtumista ilmoitettiin yhdistyksen kotisivuilla ja Oriveden Sanomien Me nyt-palstalla.

15.02.2024

Oriveden Eläkkeensaajat ry